donderdag 12 juni 2014

De trein naar het oosten - Caroline Moorehead





De trein naar het oosten - Caroline Moorehead
Genre: Waargebeurd


In Frankrijk was er veel verzet tegen de Duitsers. Niet alleen van mannen, maar ook van vrouwen. Vanuit het hele land worden de vrouwen opgesloten in een gevangenis bij Parijs, Romainville, om vervolgens in januari 1943 per veewagon naar Auschwitz te worden gebracht. De vrouwen zijn ondertussen vriendinnen van elkaar geworden en het is hard om steeds mensen te moeten verliezen. Vooral de jonge en de oude vrouwen (de jongste is 15, de oudste 68) gaan als eerste. Wat overblijft na de zware strijd in Auschwitz en later Ravensbrück zijn 49 van de 230 vrouwen die in januari 1943 Frankrijk verlieten. Moorehead vertelt niet alleen over het leven in de vernietigingskampen, maar ook over het leven in Frankrijk en de reden van het verzet aldaar en ook over het leven terug in Frankrijk, na de oorlog. 


Voor mij was dit een beetje een twijfelboek. Het eerste stuk kon het boek me niet boeien. Zoveel namen, zoals verzetsgroepen, zoveel plaatsen. Het was onduidelijk en amper te volgen.
Toen kwam het verhaal over de vreselijke reis naar Auschwitz, de selecties op de perrons, de urenlange tellingen in de bittere kou en de sneeuw, het weinige voedsel, de dystenterie, de tyfus en de executies. Pas toen raakte de verhalen van de vrouwen me en kon ik doorlezen. Voor mij dus wel een
mits je even door de zure appel van het begin heen bijt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten